کد مطلب:32882
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
به چه معني مي توان مصلحت و خير و كمال مخلوقات را هدف آفرنيش بشمار آورد ؟
بـعـنـوان هـدف فـرعـي و تبعي , توضيح اينكه : انجام كار بخاطر مصلحت به اين معني نيست كه مـصـلـحـت علتي غائي براي خداي متعال باشد , بلكه نوعي هدف فرعي و تبعي است و علت غايي اصـلـي بـراي انجام كارها همان حب به كمال نامتناهي ذاتي است كه بالتبع به آثار آن يعني كمال مـوجودات هم تعلق مي گيرد و لذا گفته مي شود : علت غايي براي افعال الهي همان علت فاعلي اسـت و خـدا هـدفـي و غرض زائد بر ذات ندارد و اين مطلب منافاتي ندارد با اينكه كمال و خير و مـصـلحت موجود , بعنوان هدف فرعي و تبعي بحساب آورده شود و بهمين معني است كه , افعال الـهـي در قرآن كريم تعليل به اموري شده كه بازگشت همه آنها به كمال و خير مخلوقات است , چـنـانـكـه آزمايش شدن انسان وانتخاب بهترين كارها و بندگي خدا كردن و رسيدن به رحمت خـاص و جـاودان الـهـي ,بعنوان اهدافي براي آفرينش انسان ذكر شده كه بترتيب هر كدام از آنها مقدمه ديگري است . آزمـايـش شـدن - انـتـخـاب احـسـن - بـنـدگي خدا كردن - مورد رحمت خاص جاودان الهي قـرارگـرفـتـن كه در آيات ( 7 هود ) ( 2 ملك ) ( 7 كهف ) ( 56 زاريات ) ( 119 - 108هود ) ( 23 جاثيه ) ( 15 آل عمران ) ( 72 توبه ) مطرح شده اند . هو الذي خلق السموات و الارض 000 ليبلوكم ايكم احسن عملا . ( هـود / 7 )او كـسـي است كه آسمانها و زمين را آفريد 000 تا شما را بيازمايد كه كدام يك عملتان بهتر است . الذي خلق الموت و الحيوه ليبلوكم ايكم احسن عملا و هو العزيز الغفور . ( مـلـك / 2 ) آن كـس كـه مـرگ و حـيـات را آفـريـد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد و او شكست ناپذير و بخشنده است . و مـا خـلـقـت الجن و الانس الا ليعبدون ( ذاريات / 56 )من جن و انس را نيافريدم جز براي اينكه عبادتم كنند . للذين اتقوا عند ربهم جنات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها و ازواج مطهره ورضوان من اللّه . ( آل عمران / 15 )براي كساني كه پرهيزگاري پيشه كرده اند در نزد پروردگارشان باغهايي است كـه نـهـرهـااز پـاي درخـتـانـش مـي گـذرد هـمـيـشه در آن خواهند بود و همسراني پاكيزه و خوشنودي خداوند ( نصيب آنهاست ) . الا من رحم ربك و لذلك خلقهم . ( هود / 119 )مگر كسي را كه پروردگارت رحم كند و براي همين ( پذيرش رحمت ) آنها را آفريد .
محمد تقي مصباح يزدي / آموزش عقايد
مصباح يزدي - محمد تقي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.